Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under februari 2010

Av katsura - 10 februari 2010 16:08

Mitt intresse för skog, svamp, trädgård och vilda blommor har jag fått tack vare min morfar. Som liten följde jag med honom på många och långa skogsvandringar. En och annan gång gick vi t o m vilse och han lärde mig hur jag skulle se på skogen för att komma till rätta igen. Vi hade ofta med oss en "Vår flora i färg" och därför lärde jag mig namnen på såväl vanliga som ovanliga blommor och växter.


Igår fick jag möjligheten att träffa min morfar, som har varit död sedan 1996, igen. Det var på en storseans, som Wäxthuset i Ängelholm anordnade. Jag kände mig ganska skeptisk under kvällen, ända tills mediet vände sig till mig.

JAG fick ett budskap från andra sidan. 

En mycket märklig känsla infann sig och hela vägen hem kände jag ett lyckorus...

 

...och känslan har fortfarande inte försvunnit!

En närbild till morfar... KRAM KRAM KRAM!

Av katsura - 9 februari 2010 16:50

Jag köpte en billig amaryllis på Willy's i slutet av julen. Den var uttorkad och såg nästan livlös ut, men jag gav den en ny chans. Den har VERKLIGEN blommat. Först med två stänglar fullproppade av blommor. När de vissnade såg jag att en stängel till var på väg... NICE!  

Av katsura - 8 februari 2010 20:56

  

Minusgrader hela dagen.

Åkte hem en runda på lunchen 

för att hämta gräsklipparen...

Då var det dimma.

Extremt mycket.

Senare på eftermiddagen

lättade dimman 

och lämnade efter sig

rimfrostbeklädda träd och grenar.

VACKERT! 

Tyvärr hade jag inte kameran med,

så denna bild får representera

måndagen den 8 februari.

Av katsura - 7 februari 2010 20:45

  

Här mellan pirarna rinner Rönne å ut i Skälderviken och bortom isen skymtar öppet hav. Om några månader kommer segelbåtarna åka ut och in här igen...

Hav
Av katsura - 6 februari 2010 21:12

Tack Ingela (Cross Creek Rapids). Det är med stor glädje jag tar emot denna award.


Eftersom jag har erhållit denna skall jag berätta sju saker om mig själv:


1. Jag älskar min dotter, min man och min lilla Chili.

2. Jag är uppvuxen i Eskilstuna.

3. Jag tycker inte om lever.

4. Jag har en stegräknare i fickan varje dag...

5. Jag längtar till "vårbruket" i trädgården.

6. Jag har redan tröttnat på melodifestivalskarusellen.

7. Jag drömmer om en ny valp...


Awarden skickar jag vidare till:

Micke  för att han tar så vackra bilder.

Mattis blogg för att hon har så söta inlägg.

Häst och hund för att det är intressant att läsa om hennes arbete med djuren.

Elkesfotoblogg för att det är så härlig blandning på inläggen.

Viv - nästan hugget i sten för att jag vet att hon har mycket att skriva om.

Issilina för att hon är en duktig fotograf.

NP4 för att de håller bloggen uppdaterad och intressant.


Av katsura - 6 februari 2010 21:00

Idag promenerade maken och jag en runda längs havet, förbi hamnen, upp i Valhallsskogen längs Kägleån, till Errarps skola och sedan hem igen. Det är härligt när en och samma promenad kan bjuda på så olika sorters naturupplevelser.

  

Kägleån

 

Kägleån

   

Av katsura - 6 februari 2010 14:15

  

Den är på gång!   

Av katsura - 6 februari 2010 14:12

  

Det gäller att minnas hur den här vintern verkligen var... för det kanske tar en 15-20 år till nästa gång...! 

Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards