Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under oktober 2011

Av katsura - 25 oktober 2011 21:26

Jag skrev precis ett långt inlägg om trötthet, energi, katsuror och att en god natts sömn kan göra underverk, men så hände något och inlägget försvann...grrrr!


Därför nöjer jag mig med att lägga in bilderna på mina gulnade funkior.

     

Av katsura - 19 oktober 2011 14:14

 

Vingad benved får fantastiska höstfärger. Den är ett måste i trädgården!



Av katsura - 16 oktober 2011 20:52


Efter en underbar trädgårdsdag igår åkte jag och grannen M till Båstad och såg Donizettis Anna Bolena  direktsänt från the Met. En underbar föreställning! Nu har jag sett Aida, Carmen, Count Ory och Anna Bolena, och det är fantastiskt att man kan se dessa världsföreställningar nästan på hemmaplan! Jag rekommenderar det varmt!


Annars var det lite sorgedag igår, min favoritplantskola Munka Garden lägger ner. Jag var där och gjorde mina sista inköp eftersom de sålde ut allt, 50-70%. Det blev bl a en västkinesisk glasbärsbuske (Callicarpa Bod 'Profusion') som passar i surjord i zon I-II. Jag köpte även jord, lecakulor och 25 kg vita prydnadsstenar...


Nu är det Starke man från Svinarp. Jag önskar alla en skön vecka!

Av katsura - 11 oktober 2011 13:21

 

 

Musselskal i mängder...

Av katsura - 11 oktober 2011 13:18

 

Blåare än blått! Det är så vackert när havet verkligen är blått. Ibland kan det vara grönaktigt och ibland brunaktigt. Tänk om det vore turkost som på många andra ställen...




Av katsura - 10 oktober 2011 15:29


Måndag igen! jag har haft en fantastisk helg med familjen och mamma. Vädret blev ju bättre än utlovat så jag är väldigt nöjd.


Helgens Juholt-skandal har varit intressant och jag har funderat en del på hans ursäkt... Om han inte förstår enkla bidragsregler så måste det finnas en HEL DEL annat viktigt han inte kan förstå... Det kanske trots allt inte är så bra att hans utbildningsnivå är så låg (han har ju påstått motsatsen). Nu får han verkligen bevisa vad han går för. Hittills har han ju mest snackat och varit raljant. Socialdemokraterna är värdiga en tydligare partiledare.


Tänk om alla skulle göra en Juholt...då skulle inte bidragspengarna räcka till de som verkligen behöver hjälpen - hepp!

Av katsura - 4 oktober 2011 21:32


  Ölandstok och ett bär av okänd sort...


Ser fram emot helgen, då mamma kommer på besök. Det känns som det var evigheter sedan vi träffades. Just nu är det helgen jag fokuserar på... vad ska vi äta, vilket vin ska vi ha, vilken efterrätt och vad ska vi hitta på? Det är mysigt att planera!



Av katsura - 2 oktober 2011 21:01

Dagen började med lite andlig spis i Barkåkra kyrka. Jag är absolut inte religiös och har t o m gått ur kyrkan, men dottern sjunger i ungdomskören och det är alltid mysigt att lyssna på dem och då kommer det andra på köpet. Jag kan ju erkänna att jag gillar att sjunga psalmerna... 


Därefter åkte klänningen av och snickarbyxorna på. Gräset behövde klippas (förhoppningsvis för sista gången den här säsongen...) TUNGT! Gräset var egentligen alldeles för fuktigt, men jag fick en dos motion.


Gräsklippning gör mig hungrig, så därefter klädbyte igen. Kockmössan åkte på och det blev spagetti och köttfärssås. Min senaste idé är att bryna vitkål och fylla ut köttfärsen med och det blir supergott!


Sedan laddade jag upp för mitt IW-pass kl 17. Körde inte för fullt, med tanke på veckans yrsel, men det kändes bra!  Dusch och bastu och hem för kvällste! Man hinner en hel del när man är uppe med tuppen !


 

Fågelmöte vid Sven Johns udde. Observera hägern som sitter med ryggen åt kameran. Han blev nog trött på alla tjattrande måsar!


Jag önskar alla en GLAD och härlig vecka!

Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards