Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Direktlänk till inlägg 9 oktober 2012

En sannolik historia

Av katsura - 9 oktober 2012 09:47

Karin Alvtegen blev en ny bekantskap för mig i vintras när vi åkte till Thailand. Då hittade jag romanen Svek i Friskis och Svettis bokbytarhyllor. Det var en bok jag inte kunde lägga ifrån mig förrän sista sidan var läst, så därför var det med förväntan jag började läsa En sannolik historia häromdagen.


Redan i bokens första mening får man möta Anders, en trött själ, som har hamnat på sjukhus efter en bilolycka. I nästa kapitel får vi veta att Helga är död och att det påverkar Helenas redan jobbiga situation på ett hotell någonstans i Norrland. Helena och Anders öden byggs sedan upp och så småningom korsas deras vägar, men absolut inte på något sötsliskigt romantiskt sätt.


Karin Alvtegen skildrar det mänskliga när det gäller relationer, konflikträdsla, sorg, fördomar, trångsynthet och kärlek. Uppsala Nya Tidning skrev: Jag tror på Alvtegen, och det gör jag för att hon så uppenbart tror på sin egen berättelse. Hon tror dessutom på människans till synes oändliga chanser att börja om och göra rätt.


Helena är alkoholistungen från Stockholm, som i barndomen fick chansen att vara sommarbarn på Lindgrens gård i Norrland varje år. Det var hennes trygghet, så när Lindgrens gick bort ville Helena och hennes familj satsa på ett nytt liv bortom storstadens jäkt och stress. De köpte Lindgrens gård och startade ett hotell.


Anders är rik som ett troll efter att ha sålt sitt investmentbolag, men pengarna ger honom ingen glädje i livet och kärleksrelationer har han aldrig varit bra på. Bilolyckan var kanske ingen olycka, som man trodde på sjukhuset. 


Även om grundtonen i boken är ganska mörk, eftersom alla karaktärerna har problem, så känner man att det går framåt, mot insikter och förändring. Vill man komma ur deckarträsket, men ändå ha spännande läsning så rekommenderar jag En sannolik historia.


 
 
Ingen bild

Annika

9 oktober 2012 16:19

Låter intressant! Jag började på Kerstin Ekmans Grand finale i skojarbranschen. (En bok jag glömt avbeställa...) Men, men, jag ger den 20 sidor till inte mer. Hittills är den kass och väldigt rörig. Lyssnar däremot på En man som heter Ove. Underhållande. Bra att du gick till doktorn. Krya på dig nu!

 
Inger

Inger

9 oktober 2012 19:41

Bra med boktips!

Inger

http://www.snartmormor.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av katsura - 30 juni 2017 15:41


Semester och ledighet regn och rusk golf och läsning trädgård och träning.   Jag har inte varit inne på bloggen på flera år och minns knappt hur det fungerar. Användarnamn och lösenord var de första gåtorna som skulle lösas.   Vädre...

Av katsura - 6 maj 2015 15:36

Maj hade kunnat vara en så mysig tid, men maj är ALLTID stressig. Jag skulle vilja sitta med en kopp kaffe under körsbärsträdet, men istället sitter jag inne och rättar och bedömer, rättar och bedömer.   Varför vill Skolverket l...

Av katsura - 18 februari 2015 16:25


Sportlov 2015. Tjocka moln, så ljuset kommer knappt igenom, blåst och nu även regn!   Det är inte läge för att fotografera utomhus.   Inte ens läge att VARA utomhus. Visset väder med andra ord...     Jag är ju svag för ...

Av katsura - 11 januari 2015 18:33

Först kom Alexander, som en liten västanfläkt. Därefter kom Svea och ruskade om lite grann, och nu kom Egon med full kraft!   Under natten var det svårt att sova när orkanvindarna slet i huset. Alla träd står dock kvar, men det hö...

Av katsura - 6 januari 2015 20:37

Nu är festligheterna  och ledigheten slut för denna gång.   Julpyntet får stå kvar till helgen för i morgon är det jobb på schemat igen.   Folk säger ju att man behöver mindre sömn när man blir äldre, men jag älskar sovmorgn...

Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards