Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Inlägg publicerade under kategorin Byggnader

Av katsura - 29 september 2010 17:25

Johannisberg

Av katsura - 9 augusti 2010 11:08

På väg hem genom Västergötland behövde vi ett boende över natten. Alla hotell var upptagna i Lidköping, så till slut bestämde vi oss för att helt enkelt köra hem.

Väl ute på E20 såg vi dock en skylt: Bjertorp Slott 4. Vi bestämde oss för att chansa och vi hade tur! De hade ett rum kvar och dessutom var det OK att ha med hunden.

Bjertorp Slott är Sveriges yngsta jugendslott och uppfördes 1914. Rummen var nyrenoverade och varje rum hade sin speciella stil. Dessutom fanns restaurangdelen med i White Guide och de var kända för sin femrättersmeny.

I entrén möttes man av en björn - en rysk slagbjörn, som Knut Henrik Littorin någon gång fällde i Ryssland, stoppade upp och tog med hem...

Efter en god natts sömn i det turkossvarta rummet nr 223 bar det hemåt igen. Hit kommer vi gärna tillbaka...kanske på vår tioåriga bröllopsdag till exempel. Bjertorp slott är ett ställe som rekommenderas (speciellt om man spelar golf eftersom golfbanan låg precis bredvid.)

Av katsura - 8 juli 2010 22:00

Livet på landet är underbart och om en vecka när maken får semester tar vi en tur dit. Här har mina släktingar vandrat sedan 1600-talet och det känns häftigare och häftigare ju äldre jag blir...

Skälderviken är ett av mina paradis på jorden och Johannisberg är det andra!

Min och mina bröders stuga, som pappa byggde 1969.

Mammas stuga från ca 1778.  Här föddes min mormor 1913. Huset såldes långt senare, men i slutet av 1960-talet köpte mormor och morfar tillbaka det för att ha det som sommarstuga.

Algots hus från 1939. Algot var bror till min mormor.

Min moster och mina kusiner har också hus här och så bor min morbror en bit upp i skogen. En stor del av släkten samlas här på somrarna och trots att jag är uppväxt i Eskilstuna känns det som om det är här jag har mina rötter...på mammas sida.

Det är här jag har plockat svamp sedan jag var liten. Redan som 6-åring hade jag mina egna hemliga svampställen i "min" skog.

Det är här mitt intresse för naturen väcktes när morfar och jag tog floran under armen och traskade ut på växtupptäckarfärder.

Det är här jag tillbringade alla min barndoms somrar bland nätkreatur, grisar, kaniner, kattungar och hölass. Varje sommar drömde vi om att sova en natt på höskullen, men det hann aldrig ens bli mörkt innan vi låg tryggt i våra sängar i stugan igen.

Om en vecka...

Av katsura - 11 februari 2010 21:31

Idag fick ungdomarna rida på Gångvad. Det är en vacker plats och flera byggnader är oerhört "levande".

Det är skönt att lämna lektionssalarna för att få lite luft på gården. Medan ungdomarna gjorde iordning hästarna passade jag på att ta en och annan bild.