Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under juli 2010

Av katsura - 31 juli 2010 21:34

Kvällens lugn har lagt sig

på vår tomt

men hos grannen är det fest.

Ungdomsfest... undrar om vi får sova i natt?


Mörkret har sänkt sig

men himlen är fortfarande ljus

men molnig.

Inget regn idag.


Jag sitter på altanen

fortfarande 19 grader.

Tänk att det blev sommar till slut!

En praktsommar - varm och lång och alldeles underbar!

  

Av katsura - 30 juli 2010 15:50

...är jag på banan igen efter en härlig semester. Nu ska bara bilderna in i datorn och under veckan kommer jag nog igång med bloggandet igen, men nu väntar jag "storfrämmat" från Västerås.   


Jag hoppas att alla ni där ute har haft en skön, avkopplande och alldeles underbar semester!


Regnet öser ner för tillfället och det är välbehövligt. Min trädgård är torrare än torrast och jag som var så glad över att den klarade den bistra vintern...


Annars är allt sig likt på hemmafronten och snart kommer jag in i de vanliga rutinerna också.


Vi ses i veckan!

Av katsura - 8 juli 2010 22:20

...att Gudrun Schyman eldar upp 100 000 kronor. Smaklöst!  

Av katsura - 8 juli 2010 22:00

Livet på landet är underbart och om en vecka när maken får semester tar vi en tur dit. Här har mina släktingar vandrat sedan 1600-talet och det känns häftigare och häftigare ju äldre jag blir...

Skälderviken är ett av mina paradis på jorden och Johannisberg är det andra!

  

Min och mina bröders stuga, som pappa byggde 1969.


 

Mammas stuga från ca 1778.  Här föddes min mormor 1913. Huset såldes långt senare, men i slutet av 1960-talet köpte mormor och morfar tillbaka det för att ha det som sommarstuga.


  

Algots hus från 1939. Algot var bror till min mormor. 


Min moster och mina kusiner har också hus här och så bor min morbror en bit upp i skogen. En stor del av släkten samlas här på somrarna och trots att jag är uppväxt i Eskilstuna känns det som om det är här jag har mina rötter...på mammas sida. 


Det är här jag har plockat svamp sedan jag var liten. Redan som 6-åring hade jag mina egna hemliga svampställen i "min" skog.


Det är här mitt intresse för naturen väcktes när morfar och jag tog floran under armen och traskade ut på växtupptäckarfärder.


Det är här jag tillbringade alla min barndoms somrar bland nätkreatur, grisar, kaniner, kattungar och hölass. Varje sommar drömde vi om att sova en natt på höskullen, men det hann aldrig ens bli mörkt innan vi låg tryggt i våra sängar i stugan igen.


Om en vecka...   

Av katsura - 8 juli 2010 21:42

  


En dag åkte vi till marknaden i Manavgat, som inte var tillrättalagd enbart för turister (men vi var ganska många ändå). Jag tycker alltid det är lika roligt att gå bland grönsaker, frukt, tvättmedel, kryddor, skurtrasor, ägg, fisk med mera och tillsammans med den inhemska befolkningen. De lever nog ett hårt liv många gånger, men samtidigt ser det så rogivande ut där de gamla gummorna sitter och stickar, samtidigt som de säljer meloner eller tomater... Gubbarna står mest i klungor och snackar och ser ut att njuta av veckans marknadsdag!

Av katsura - 7 juli 2010 22:12


Ätbara dekorationer.

Till och med det som ser ut att vara blommor är paprikor, apelsiner och annat frukt och grönt. Skickligt! Hotellmatsalen på Arum var utsmyckad på detta sett var dag. En fröjd för ögat!   






  

Av katsura - 7 juli 2010 09:54

Hotellträdgården på Arum var fantastisk. Enorma blomsterplanteringar, vackra träd och palmer. Det roliga är att det är lite som en botanisk trädgård eftersom de har satt upp små skyltar med växternas  namn.


Trädgårdsarbetarna rensade, vattnade, planterade om dagarna i ända och det var alltid lika snyggt och propert!


Bl a hade de ett fantastiskt blodfärgat gräs, ca 1 m högt. Plymerna var luddiga och liknade kattsvansar. Gräset hade tyvärr ingen namnskylt, men det kvittar nog eftersom det antagligen inte är härdigt på våra breddgrader...


Det här trädet är nog inte härdigt här, men vackert var det.  Erythrina Crista-Galla.

  


Och följande träd, Citrus paradisi, är inte heller härdigt hos mig...

  

Av katsura - 6 juli 2010 20:47

Så underbart det är att ha semester!


Nu är vi hemma efter att ha besökt Side i Turkiet. Vi bodde på hotell Arum, precis som i fjol (och jag som trodde att jag ALDRIG skulle resa tillbaka till samma resmål, när det finns så mycket att se...   ). Vi var så nöjda med hotellet förra året och vi blev inte besvikna i år heller.

  

Veckan bestod av sol och bad förstås (temperaturen var ca 31 grader i luften, 26 grader i havet och 28 grader i poolen), hamam och massage, fantastisk mat, marknad i Manavgat, båttur och lite shopping.


Vi strövade också bland Sides ruiner från romartiden och kände historiens vingslag, trots att miljön runt omkring mest liknade Kiviks marknad...

  

Amfiteatern.


  

Apollontemplet sett från båten.


  

Strandpromenaden, som i år hade byggts ut ända till Arum, så vi kunde promenera från Side centrum, ca 3km.


Side är trevligt, men nästa år blir det något annat resmål!   



Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards