Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under augusti 2011

Av katsura - 29 augusti 2011 21:31

  Någon högsommarvärme fick vi inte i Skåne den gångna helgen, men däremot 35 mm regn. Tänk att jag inte har vattnat mer än en gång i sommar!!!

Det börjar kännas drygt att det regnar varje dag.


Dessutom åskade det lite väl mycket i lördags. Blixten slog ner i två byggnader på skolan...så idag fungerade varken larm eller telefoner. man får vara glad så länge det inte slår ner här hemma... Hemska tanke!


Jag kan fortfarande avnjuta kantareller hemplockade i trädgården. Jag har tappat räkningen på hur många liter vi har skördat i år! Lite lyxigt känns det att bara gå ut och hämta dem.  


Vad jag inte njuter av är alla ekollonen som rasar av mina ekar så fort det kommer en vindpust. De täcker hela gräsmattan och jag har inte lyckats uppfinna det optimala sättet att plocka upp dem... Något tips???  Det är såååå tidsödande att ligga på alla fyra och plocka för hand!



Av katsura - 23 augusti 2011 21:11


Så härligt det är att ha en egen trädgård. Det är få miljöer som är så bra för själen!

Av katsura - 20 augusti 2011 22:01

  Grannarna har världens frodigaste trädgård, men så lägger de förstås all sin lediga tid där... Det blir ju oftast inte vackert helt av sig själv...


Av katsura - 20 augusti 2011 21:13

Solen tittade äntligen fram igen! Efterlängtad...


Dagen började på Batterifabriken där vi hade inspirationsdag med 57 pass att välja bland. Jag ledde två IW- pass och deltog även i ett cirkelgympass och ett flexpass. Därefter kände jag mig nöjd, med tanke på att solen hade trängt sig igenom molnen!


Väl hemma klippte jag gräset i två timmar och det blev så snyggt och prydligt. Vi plockade även en hink ekollon, som hade blåst ned... Det är mycket ekollon i år.


  

Mina hortensior är så vackra nu... små färgklickar i trädgården. Sommarkänslan har kommit tillbaka och jag hoppas den får hålla i sig ett tag till!   

Av katsura - 19 augusti 2011 21:58

Regnet piskar mot fönsterrutorna och vinden viner runt knuten. Chili och jag kunde knappt ta oss fram i motvinden i eftermiddags. Vågorna gick höga i Skälderviken.


Det känns som hösten är här... med råge! Dottern har inte ens börjat skolan efter sommarlovet än och jag tycker det är lagom tid för höstlovet.


 

 

Det är bara den 19 augusti och vi kunde inte ens sitta ute och äta middag. Istället kurade vi inne med tänd brasa i spisen...


Just nu känns det som om det blir en tuff höst.


I morgon blir det däremot Happy Day på Batterifabriken. Då kommer 160 Friskis&Svettis-funktionärer från södra Sverige att träna och mingla tillsammans i flera timmar. Det ska bli sååååå kul!


Trevlig helg!

Av katsura - 12 augusti 2011 21:05

Nu är man tillbaka i vardagen igen... Tänk att en sommar kan gå så fort! Men när man riktigt tänker efter vad man har hunnit med, så är det ju en hel del...


För en vecka sedan fick dottern förmånen att komma till en kompis i Bovallstrand på västkusten. Där fick hon uppleva "riktig" sommar med båtturer, bad från klippor, brännmaneter och sol, sol, sol!


Eftersom vi skjutsade dit henne fick även vi ett smakprov på ytterligare en fantastisk plats i Sverige! Vi glömmer lätt bort hur mycket vackert här finns...


 

 

 

Det är kompisen som hoppar medan dottern fegar ur... Två dagar senare vågade även hon hoppa från 5:an.

Tjejerna hittade även denna fina sjöstjärna... Jag hade ingen aning om att de var lila! 


I onsdags kom hösten i ett nafs. Badbryggan blåste itu och jeans och strumpor plockades fram... Helt plötsligt kändes sommaren verkligen avlägsen, men förhoppningsvis kommer den tillbaka!

Av katsura - 7 augusti 2011 13:07

...drömmer jag mig tillbaka till högsommardagarna vid stugan i Tunaberg, Nyköping.

Faktum är att solen tittade fram just i detta nu, när jag suckade lite över höststämningen som kommer så fort regn och lägre temperaturer tar över... Den här dagen blir kanske helt OK trots allt?!?

 Jag har mentalt gått igenom passet till ikväll. Lite nervös är jag nog... det känns lite som att gå upp på en tenta! Kl 17.00  är det dags!  


Nu ska jag laga lite lunch, för att tänka på annat. Det blir spagetti och köttfärssås! 

Av katsura - 6 augusti 2011 21:19


I min familj har vi en tendens att spara på saker. Man kan ju aldrig veta när man väl behöver det. Dessa stenar har legat bakom stugan i 23 år och än har vi inte behövt dem...

Jag ville, ett tag, ha några till trädgården i Skälderviken, men bilen är alltid fullpackad när jag är i stugan, så det finns sällan utrymme att transportera tegelstenar...

De duger dock som fotomotiv! Då kom de till nytta till slut!

Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards