Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under mars 2014

Av katsura - 30 mars 2014 20:23

Fantastisk vårvärme

och ändå är det bara mars.

Ikväll satt vi t o m ute och åt kvällsmat på altanen!

Vårtecknen duggar tätt.

Humlor, larver, spindlar, fjärilar.

Myror, fågelsång och lövkrattning.

Eklöven ska ju väck i år också!


Igår var vi i Lund på konfirmationsträff

och sedan var det dags för helgens höjdpunkt -

Lilla Markus!

 


   

9 dagar gammal och naturligtvis helt bedårande!

Välkommen till världen!

Av katsura - 23 mars 2014 16:35

På vårdagjämningen

den 20 mars kl 18.58

föddes lilla M.

Jag är bonusmormor

och dottern är en stolt moster!


Det blev en liten påg,

den första i släkten på väldigt länge!

Snart får vi träffa

det lilla underverket!


Våren har kommit en bit.

Lungörten blommar,

liksom scillorna

och igår

såg jag dessa ståtliga påskliljor

i Skepparkroken!



 

Kirskålsbladen, spröda och fina

kom visst också med på bild!


Jag önskar alla en skön vecka!



Av katsura - 16 mars 2014 13:39

Gäster sedan i fredags.

Det är mamma och U,

som har hittat hit.

Skåne har visat sig något varierande vädermässigt.

Kanonfint vårväder,

sol, regn,  

full storm med klass 2-varning

och sedan sol igen!

 

Hotellvägen,

passerade vi på vår eftermiddagspromenad igår.

Vi har även besökt

Johannesens i Båstad

och centrum i Ängelholm...


Idag är gästerna i Malmö

och i morgon åker de hem igen...

Önskar alla en trevlig vecka!



Av katsura - 9 mars 2014 19:47

  

Internationella kvinnodagen

tillika min födelsedag.

Det är en bra dag att fylla år på,

men samtidigt önskar jag

att jag levde i en värld 

där en kvinnodag inte behövdes...


Min dag blev iallafall solig och vårlik!

 

Sminkväska och tavla

med tänkvärda små ord.

  

   TACK 

till alla som förgyllde min dag

och en särskilt tack till

bästa Annika!



Av katsura - 9 mars 2014 19:30

  


På Bjäre hittar vi Skånes svar på

the Cliffs  of Moher

på Irland.


Vilken natur

och vilket väder!

 

Naturreservatet erbjuder hisnande promenader.

Det är bara så vackert!

 

Grottan väcker fantasin

och det är inte svårt att fantisera om

skeppsbrutna pirater...

 

Chili och jag spanar ut över det öppna havet.

 

Nivåskillnaden är ganska stor och det kändes i benen.

En härlig runda på bara två kilometer tog 40 minuter.

  

Ett av Skånes smultronställen -

väl värt ett besök!


Av katsura - 1 mars 2014 22:22

Pollensäsongen har börjat tidigt i år.

Hasseln har jag känt av sedan början av februari

och så här såg de ut förra helgen...

...nu har de börjat falla till marken.

 

Våren är härlig,

men den har sina avigsidor för oss pollenallergiker.

Förr reagerade jag mest på björk,

men med åren har det blivit mer  hassel, sälg och ek...


Igår kväll var vi på bio och såg

Hundraåringen.

Den utspelade sig på sommaren

och det slog mig verkligen hur vackert

det svenska landskapet är om sommaren!

Förövrigt var filmen dråplig och smårolig -

en mysig start på helgen!


Idag har jag mest jobbat.

Bedömt bokanalyser.

Vissa var RIKTIGT bra - 

vilket gör mig glad!

Det gör ju arbetet en gnutta roligare!

  

Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards