Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under december 2012

Av katsura - 29 december 2012 20:30

Idag blev det mellandagsmys med dottern i centrum.

Vi spelade spel - på riktigt!

Mitt favoritspel genom tiderna är Alfapet; 

det har jag spelat (mest med mamma) sedan 1975.

Den moderna telefonversionen har jag däremot inte anammat.


 


Tre ronder spelade vi

och passade samtidigt på att tömma glöggen,

chokladasken, marsipanen från Lubeck och vårt eget julgodis...

Sista ronden slutade oavgjort 204-204!

Vinnare av de två andra är undertecknad... he he!

Dottern är en dålig förlorare,

men med åren har hon blivit bättre och bättre på att dölja det.    


Av katsura - 28 december 2012 21:42

I morse kom 55+ och kollade läget inför vecka 3.

Det ska bli så skönt att få lite hjälp igen.

Vår nya Rut kommer att bli suverän

och det var ju ett plus att hon älskar hundar

(trots ett ogästvänligt bemötande)!


Eftersom vi var uppe med tuppen gjorde vi en utflykt till Höganäs

och deras Design Outlet.

Det var iittala outlet som var prio ett för mig

och Lager 157 stod på dotterns önskelista.

Det sistnämnda blev en besvikelse.

De hade, rent ut sagt, mest skit i udda storlekar!


På iittala hittade jag det jag ville ha,

men blev snopen över priserna...

Jag hade lika gärna kunnat handla det på Cervera i Eskilstuna!

Maken, däremot, slank in på Oscar Jacobsson och hittade en supersnygg yllerock!


 


Nu svettas vi här hemma.

Jag gillar ljus - i mängder!

MEN... det blir lite väl varmt.

Bilden får visa hur jag just nu känner mig...




Av katsura - 27 december 2012 19:52

I år firade vi julen i Eskilstuna.

Vi bodde hos min pappa i mitt ungdomsrum.

Han uppskattade verkligen att vi var där i flera dagar!


Visst vill  man att julen ska vara vit...

...och en vit jul fick vi verkligen i år.

 

Det var mycket snö redan när vi kom

men både på julafton och juldagen 

vaknade vi upp med ännu mer snö.


Det var första gången på 14 år, som jag/vi firade julen i Eskilstuna.

Dottern fick alltså uppleva en storskalig jul

hos min bror och svägerska

för första gången i sitt liv.

Hon såg fram emot att träffa kusinerna, 

men nu i efterhand tycker hon att "våra" jular är bäst!


På juldagen blev det kalkon

hos mamma och U.

Det var en fantastisk kväll och hela stan var vit!


 

På annandagen var vi hos bästa A med familj i Västerås.

Vi har ju inte möjlighet att träffas så ofta,

så jag försökte ta tillvara varenda sekund.

En härlig, underbar jul

med släkt och vänner.


Idag körde vi hem...

Snön har regnat bort (och nu får våren gärna komma!)

Borta bra, men hemma BÄST!


Av katsura - 22 december 2012 20:51

   GOD JUL

 

önskar jag alla!   

 

Vi ses om några dagar igen, 

 

när jag återkommer till cyberspace.

 

  

Av katsura - 21 december 2012 21:38

Första lediga dagen!

Gick upp tidigt eftersom jag väcktes av ett sms från F&S,

som ville ha vikarie till ett IW-pass kl.8.30

"NEJ, TACK!"


Jag gillar inte att handla när det är för mycket folk

och därför undrar jag hur jag tänkte när den här dagen planerades...


Körde till Båstad på ett ärende.

Snabbt och smidigt.


När dottern slutade skolan hämtade jag henne.

Jag tyckte det var praktiskt att åka till Väla i Hbg eftersom jag var ledig på en vardag!

Hallå!!!

Hur dum får jag bli???

Man kan ju undra om jag är född i går???


Kön till Väla började redan vid Fleningeavfarten... (ca 10 km från Väla)

...tydligare än så behöver jag nog inte vara!

Hur som helst - till slut hittade vi lite finkläder till dottern - och vi lämnade Väla i all hast!


Nu har vi en lugn, skön hemmakväll.

God mat, lite vin, många ljus, lite godis

och en tjuvstart på julen.


 

När jag blir stor ska jag aldrig åka till Väla precis i julruschen!

Jag lovar...



Av katsura - 20 december 2012 21:54

      

Så kom den till slut.

Lärarlegitimationen.

Det tog ett år och fyra månader,

men nu har jag den iallafalll!

En  ganska bra julklapp.

      

Av katsura - 19 december 2012 16:19

Kommunfullmäktige tog inget beslut igår.

Återremiss.

Ovissheten består

och helt plötsligt ska ungdomar kunna söka till oss till hösten...igen!

Men vem vill söka dit nu?

Hur tänker man?

Jag tycker det är tråkigt att politikerna låter oss fortsätta i denna berg-och dalbana.

Ett ja eller ett nej hade varit bäst,

men ett  kanske skapar bara oro...


TUR ATT DET SNART ÄR JUL!!!

Jag hoppas att jag kan packa ner tankarna på jobbet i en liten kartong

och inte öppna den förrän den 7 januari.

Så får det bli!

 


Av katsura - 18 december 2012 12:38

Axel Blomgren, verkade som fotograf,

i Klippan i början av 1900-talet.

I Klippans konsthall

kan man nu se ett axplock av hans bilder från en svunnen tid.

 

Han dokumenterade yrkeslivet i Klippan

och bilderna härrör från 1890-1930.

Fantastiska fotografier!


 

Det fanns även lite autentiska föremål att se på.

Utställningen rekommenderas!


 

  

Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards