Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under augusti 2013

Av katsura - 26 augusti 2013 21:26

 

Digitalis från 2010.


Skönt träningspass avslutade en skön måndag.

Vädret är fantastiskt

och jag kom till och från Helsingborg

TROTS

att bilen krånglade...

Så fort jag kom upp i över 75 km/h

skakade hela bilen.

Jag trodde hjulen satt lösa

eller att det var punka...

...men har man en tid på sjukhuset är det bara att tuffa på.

Jag hann i tid, men lite nervöst var det!


Nu återstår det att lämna in bilen

och det är ju alltid spännande.

Hålet i plånboken kan ju bli enormt,

så bye bye afrikadrömmar.


Sjukhusbesöket gick bra.

Ingen mer oro!

  

Skulle egentligen fixa lite räkningar,

men olämpligt nog funkade inte datorbanken...

...så nu ska jag istället ladda för morgondagen!


Av katsura - 25 augusti 2013 14:15

120-års fest i Torna Hällestad.

Först mingel och studentorkestern Alte Kamereren,

sedan fantastisk buffé och spännande bordsgrannar!

Därefter dans och avslutande nattamat.

Kom hem 02.30 så det blir nog snart en eftermiddagslur...


Jag drabbades av afrikafeber...

...igen!

Flera vid bordet hade varit i olika delar av Afrika,

så det blev en hel del prat om denna fantastiska kontinent.

Jag vill dit igen!

Så mycket att se och uppleva!

  

Bilden är från Zanzibar,

den 28 mars i år.

Lågvatten och lätt molninghet.

Regnperioden var i antågande

och värmen kunde man inte klaga på!


Just nu laddar jag för nästa vecka

och nya utmaningar.

Ha en go´

söndag!



Hav · Resor
Av katsura - 23 augusti 2013 19:17

Slutade tidigt idag.

22 grader och strålande sol.

Dottern och jag tog ett dopp vid bryggan.

Vattnet var klarare än på hela sommaren.

18 grader och fantastiskt skönt!

Sommarens sista dopp?

Det återstår att se...

 

 

Flox.

 

I morgon blir det 120-års fest

i Torna Hällestad.

Finstassen på!

 

Ha en skön helg!

Av katsura - 20 augusti 2013 20:52

I dag var det sommar i luften igen.


 


Men det är inte klokt

att semestern redan känns så avlägsen.


När vi kom till jobbet i morse hade det varit inbrott...

  

De hade stulit allas datorer utom min...

Tur i oturen kan man säga.

Tyvärr hade de fått med sig nycklar också, så nu måste flera låskolvar bytas ut.

I sådana här lägen är det synd

att datorn är det viktigaste arbetsverktyget...

...ALLT finns ju där.


Koppla bort.

Tänk på sommaren.


Idag får Chili symbolisera sommaren.

På bilden står hon på Lillängen

och spanar bort mot skogen.

Vildsvin?

Rådjur?

Något intressant var det iallafall.




Ha en skön vecka!

Av katsura - 18 augusti 2013 11:33

I morgon startar skolorna igen.

Vardagen rullar på.

Alla måsten knackar på dörren.


Ibland önskar jag att jag hade en riktig järngallergrind,

som kunde stoppa alla måsten

(det är ju tyvärr jag själv som skapar dem...).


Jag vill inte släppa in dem.

Jag vill sitta bakom galler för att behålla känslan av frihet...

...hmmm, kanske inte helt logiskt,

men en vacker bild får symbolisera känslan!

 

Järngrind från Nyhavn i Köpenhamn.


Av katsura - 17 augusti 2013 22:19

  

Regn, regn, regn!

Nu är jag nöjd!

Jag vill ha   .


Skönt med lördag efter en veckas arbete.

Hade jag semester för en vecka sedan?

Otroligt att man så snabbt kommer in i rytmen igen...


 

Det här är snoken Snoke,

som skrämde oss på landet i somras.

Den var ca 1 m lång

och ganska orädd.

Den dök upp i Uffes garage (!),

utmed vår vägg

och vid mammas dass.


Många sa att det var ett ormår i år.

Jag är glad att det inte var en huggorm...

De gula fläckarna vid huvudet,

var väldigt tydliga,

så jag tvekade inte en sekund.


Jag kan inte säga att jag gillar ormar,

men de är väldigt fascinerande!


Av katsura - 16 augusti 2013 15:54

I  åtta år har jag jobbat med det fyraåriga programmet i Östra Ljungby.

Under åren har fem klasser tagit studenten,

men tre klasser går kvar

och dem tog jag avsked av igår kväll.


Vi bjöd in elever och föräldrar samt gamla och nya lärare.

På programmet stod det korvgrillning.

Under väldigt trevliga former kunde jag och min kollega lämna över till de nya

och det kändes bra!

 

Det är vemodigt på ett sätt,

men jag har ju länge sett fram mot nya utmaningar...

Naturligtvis önskar jag alla på NP4 lycka till!



Av katsura - 13 augusti 2013 21:00

Sommaren försvann

i blixtens hastighet.


  

14 grader.

Regnskurarna avlöser varandra,

men vad gör det när jobbet är igång?


Jo, det känns som om hösten blir VÄLDIGT lång om den börjar redan nu...


 

Gunillas afrikasandaler

får symbolisera min "snälla-sommar-stanna-kvar-känsla"!


Jag gillar att få använda sommarkläderna ett tag till.

Sandaler, kortärmade blusar och klänningar

UTAN att frysa.


Benet är bättre, men det stramar lite i vaden.

Jag ska dock prova på IW bas i morgon.

Lite nätt - JAG LOVAR!

Det är ju ingen belastande träning,

men får igång cirkulationen.


Nu ska jag lägga mig tidigt och läsa 

Drömmen om Everest 

av Jeffrey Archer.

Rekommenderas!


Igår såg jag sista avsnittet av Erövraren,

en serie som blev bättre och bättre

för varje avsnitt.

Gripande och sorglig...

 

HA EN SKÖN VECKA!




Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards