Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under november 2013

Av katsura - 29 november 2013 16:35

Spotify har revolutionerat mitt musiklyssnande.

Så enkelt det är att hitta nya artister och ny musik.

Nu är det fredag.

Städningen är avklarad.

Musik, musik, musik...

Tyvärr är jag lite lack på Spotify just nu,

för sidan vill bara spela en låt i taget... hmmm?!?

 

Skön fredag!


Av katsura - 24 november 2013 15:41

En månad kvar till julafton!

Fantastisk höstdag med strålande sol.

 

Skälderviksbron över Rönne å,

vilken rinner ut i Skälderviken.

Vi ån promenerade vi genom Havsbaden

och kom fram vid Klitterhus.


 

Det ser badvänligare ut än det var.

Blåst och ca +5 grader.

Det skrämde dock inte vissa surfare.

 

Via stranden kom vi till hamnen

och där var segelbåtar på väg ut.

Det ser nästan ut som vilken sommardag som helst...

 


Igår hade vi anledning att fira!

Efter 25 år betalade jag min sista räkning från CSN!

Studielånet är äntligen betalt!

Champagne var ett faktum!

  

Den här helgen har jag faktiskt känt mig ledig.

Underbar känsla!

Jag har bl a hunnit LYSSNA på musik.


Musiktips!

Via en kollega har jag upptäckt gruppen Awolnation.

Speciellt låtarna Sail och Wake Up

är kanonbra!


Vid Mårten Gås fick jag en amaryllis,

som blommar nu!


 


Dottern och en kompis har lagt beslag på köket hela dagen.

De har tillverkat blockljus av stearinstumpar,

som de har samlat under ett helt år.

Ett tag såg det ut som kriget,

men nu har jag hört att  t o m dammsugaren har varit igång!


Det har alltså inte varit läge för några långkok idag (heller)

därför blir det tacos till middag.

Tacosöndag!


Blommor · Hav · Natur
Av katsura - 18 november 2013 17:09

Bio igår.

Mig äger ingen med Mikael Persbrant.

Filmen satt som en spark i magen.

En fantastisk, men mörk skildring om en liten bit 70-tal,

om skilsmässa, alkoholism, politik , kärlek och svek.

Rekommenderas!


 

Chili solar i novembersolen.

Idag var hon inte lika nöjd,

för pälsen var full  av kardborrar efter promenaden.

Det var bara att ta fram saxen

och tyvärr fick den fina svansplymen stryka med...


Just nu laddar jag för kvällens IW-pass.

Det ska bli skönt att rensa skallen och svettas i mängder.

Önskar alla en skön vecka!



Av katsura - 17 november 2013 12:45

Strålande sol

och ca 10 grader.

Morgonens promenad blev lite svettig

med mössa, vantar och yllewindstopper....


I trädgården har hasseln redan flera centimeter långa hängen

och sommarblommorna blommar i krukan vid altandörren...

 

Även i rabatterna finns det en och annan tappert blommande växt.

En liten purpurklätt...

 

Chilli har legat ute på altanen och solat sig hela förmiddagen.

Det är helt enkelt vårkänsla i luften!


Igår läste jag dock en länk på fb

om att man varnar för århundradets vargavinter

med massor av snö

och kyla långt in på våren...

Jag hoppas verkligen att det inte stämmer!


Ikväll blir det kanske bio med dottern.

Mig äger ingen.

Det var länge sedan jag var på bio,

så det ska bli mysigt!

Av katsura - 16 november 2013 21:04

Idag köpte maken hem en hel låda med juleskum.

"Det kan ju vara trevligt att ha till jul!"

Ha ha ha - inte i det här huset...

Det går bara inte att spara godis

och nu har jag petat i mig alldeles för många skummande tomtar.


 

Att ha fyra magar kanske inte vore så dumt,

när man har ätit för mycket...


Men i brist på magar får det bli  SAMARIN -

min bästa vän ikväll!

Av katsura - 10 november 2013 16:50

MÅRTEN GÅS firas idag,

men vi åt  honom redan igår...

Då fick jag en amaryllis av svägerskan L,

som jag hoppas kommer att blomma lagom till jul.


  

Lyssnar just nu på musiken till filmen Blood  Diamond

med Leonardo di Caprio.

Stycket heter London av James Newton Howard.

Både musiken och filmen var bra!


Idag har vi firat Fars dag.

De stora döttrarna har varit här

till den lillas stora förtjusning.

Långpromenad och fars-dags-middag

i mulet novemberväder.


Nu borde jag jobba lite, men tar beslutet att skjuta upp det till morgondagen!!!

Jag läste i tidningen i dag att lärarnas arbetsbörda har

ökat med 21 procent det senaste året.

Jo tack, det känner jag!

Det tråkiga är att det är huvuduppdraget som blir lidande,

dvs undervisningen i mina ämnen.


Jag vägrar  ha dåligt samvete för att jag tar ledigt någon helgdag i månaden!

Idag är en sådan dag!

God söndag på er alla där ute!


Av katsura - 9 november 2013 14:11

Den 7 november 1913

föddes min mormor Linnea.

I torsdags var det 100 år sedan.

 

Jag tänker på henne ofta,

för hon var ju alldeles speciell - för mig!


Idag ska vi fira Mårten Gås,

med släkten.

I år träffas vi på Carl Fredrik

i Skälderviken.


GÅS GÅS!

Av katsura - 3 november 2013 19:24

November.

Regnet hänger i luften.

En bra dag för inneaktiviteter.


 

Rättade uppsatser i fem timmar.

Hade gärna tillbringat dagen på annat sätt...

Hann iallafall en promenad runt F10-området med familjen i morse.


Tänker på de drabbade i Ljungsbro.

Dubbelmord.

Hur kan sådant få hända?

  



Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards