Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under september 2013

Av katsura - 25 september 2013 19:01

 

Nu är min körsbärsbenved så otroligt vacker!

Bladen skiftar i grönt, rött och gult

och frukterna släpper sina orangea frukter.

Jag är så glad att just denna buske faktiskt trivs hos mig!

 

Det har varit en strålande höstdag.

Jag passade på att ta en långlunch, eftersom schemat tillät det

och träffade fd kollegan ML.

Vi är ju båda på nya tjänster

och vi är lika nöjda bägge två.

Vi träffade även en fd kollega, som nu är pensionär.

Vi fick en härlig pratstund tillsammans

innan det var dags att rusa tillbaka till nästa lektion.


Nätterna blir kallare och i natt ska det närma sig nollan.

För katsurans skull hoppas jag att frosten väntar ett tag till...


Av katsura - 21 september 2013 22:02

Eken är ett vackert träd.

Det var länge mitt favoritträd,

men att ha dem i trädgården är ett gissel. 

Jag har klagat förut och gör det igen!

 

Idag var det ekollonens dag.

De täckte hela gräsmattan och det går inte att låta dem ligga kvar...

Räfsa upp dem? Funkar inte!

Sopa ihop dem med piassavan? Funkar inte!

Klippa upp dem med gräsklipparen? Funkar inte!


Tro´t eller ej - idag låg jag på alla fyra i fem timmar och plockade ett antal kilo ekollon!

Fem timmar!

Fyllde 1/4 av trädgårdstunnan...

Nu har jag ont i nacken...


 

Och snart kommer de förbaskade löven...   


Fick belöningen ikväll.

Åt en fantastisk middag på Carl Fredrik.


Önskar er alla en skön söndag!

Av katsura - 19 september 2013 21:40

Snart fredag igen!

HÄRLIGT!


Hösten har kommit.

Imorse plingade bilen när jag hade passerat Munka.Ljungby

Först förstod jag inte varför...

...det var ju ett tag sedan bilen varnade för kall vägbana.

+3 grader! Brrrr!

Vi badade ju för bara några dagar sedan !?!


 

Skippade dotterns föräldramöte igår.

Orkade helt enkelt inte gå dit.

Tog mig istället tid och ringde mamma och pappa.


Ikväll har jag haft ett tufft pass på Batterifabriken.

Skönt att använda massor av energi

och samtidigt generera massor av ny energi!


Nu är jag laddad för morgondagens fredagsmys.

(ICA Maxi har x-pris på lösgodis - YEAY!)


Av katsura - 15 september 2013 20:01

I år var det min tur att arrangera träffen för

Systrarna Grå.

Fem av sju systrar tillbringade helgen tillsammans

och vi hade verkligen tur med vädret!



Strålande sol hela dagen

och framåt kvällen gick vi ned till bryggan.

Några tog ett litet dopp

och vi andra njöt av bubbel

och solnedgången över Skälderviken.


 

Sedan 1985 har vi träffats mer eller mindre regelbundet.

Vi läste tillsammans, eller åtminstone under samma period,

i Linköping.

Alla blev vi lärare, men i olika ämnen. 


1988 bildades Systrarna Grå

och vi lyckas fortfarande få ihop träffar,

trots att vi numera

bor på olika platser i Sverige.


Nästa år ska vi bjuda med makar, sambor och barn.

OM alla kan komma blir vi 31 personer.

Spännande!



Hav
Av katsura - 8 september 2013 19:46

Sensommarvärme!

Sol och värme är verkligen energigivande.

Den här helgen har jag hunnit hur mycket som helst...

...svägerskan kom och övernattade,

jag ledde IW-pass på lördag morgon,

klippte gräset,

tog ett sensommardopp i 17-gradigt klart vatten,

gick en långpromenad,

tog en timmes tupplur i solstolen,

var på stå-upp-komik i Helsingborg

(Björn Gustafsson och Henrik Schyffert)

och idag söndag hade dottern och jag en shoppingdag på Väla,

gick en långpromenad

och haft söndagsmys.

 

Jag känner mig så glad.

Anledningen är min nya tjänst.

Tänk vad nya utmaningar också ger energi!

Jag har varit helt slut på kvällarna,

men tröttheten har varit positiv!


Tiden är förstås fortfarande en springande punkt...

...jag behöver mer TID!




Av katsura - 2 september 2013 20:27

Jag behöver tid.

Längre dagar och längre nätter.


Jag trivs fantastiskt bra med min nya tjänst,

men tiden räcker inte till.


 

Nya program, nya kurser, nya elever, nya kollegor,

nya rutiner, nytt rum, larmrutiner, ingen skrivare,

mentorskap, nya datorfunktioner...

...lämna ut blanketter, samla in blanketter (=nästan omöjligt)...

...och mitt i allt detta ska vi lägga in utvecklingssamtal och ha föräldramöte.


Information får man inte längre, den ska sökas...

...och det är inte så lätt att söka det man inte vet att det finns.

Det är verkligen en utmaning.


Brandövningen vi hade förra veckan blev intressant,

för jag hade ingen aning om var man skulle samlas.

Den informationen hade jag inte sökt...

Men det löste sig och jag är glad att det bara var en övning!


Hjärnan känns kokt

och jag hoppas att jag snart kan börja stryka saker på "att-göra-listan".

Alla har lämnat anhörigblanketterna - check

Alla har bokat samtal - check

Alla har fattat att penna och papper ska med till lektionen - check...

(oj det där blev nog överkurs...)

Räknat läroböckerna, så att de räcker - check

Leta nyckel till bokskåpet - check

etc


Om några veckor

kommer jag tillbaka till bloggplatsen,

men just nu

räcker inte tiden till...

...ifall inte du har lite till salu!

Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards