Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under januari 2013

Av katsura - 30 januari 2013 20:29

Storm på gång.

Vattenståndet väntas öka 100-130 cm under natten.

17-25 m/s i byarna framåt morgonen.

Nu är det fara för våra klitter igen...

...och alla samhällsfunktioner.


---storm klass 2---


Hoppas det inte blir så illa som smhi befarar.

Det händer ju att spådomarna slår fel.


Jag har inte alls varit på humör idag.

Kanske är det lågtryckets fel?

Jag kände inte ens för att träna...

annars är det ju det, som funkar bäst

när humöret vacklar!


Ja nu har jag bestämt mig:

DET ÄR LÅGTRYCKETS FEL!

      

Av katsura - 26 januari 2013 18:40

I veckan har vi haft sol och ofta under -10 på morgnarna.

Det har varit helt underbara dagar!


Idag  däremot var långpromenaden en PLÅGA!

"Bara" -4, och ganska mycket vind.

Det var inte alls skönt!

Men 7 km blev det trots allt...


Trots kylan blev Chili klippt igår.

(och det verkar inte som det stör henne alls)

Hennes päls var så lång att hon mest såg ut som en golvmopp...


Jag har ingen bild på hennes nya frissa,

men hittade en kär bild på henne som valp.


 


Bilden togs av min kollega Maria Hidestål,

som är en hejare på att ta bra bilder!


Maken har lämnat kylan och tagit flyget till Taiwan.

Där är det ca 20 grader nu och det låter ju inte så dumt!

Om en vecka kommer han tillbaka...


Dottern, jag och Chili ska ha tjejmys hela veckan.

Vi började idag med eftermiddagsläsning och Marabou mjölkchoklad.

Vitlöksballaderna av Mo Yan.

(rekommenderas)


Sedan blev det pizza  från Pizzeria Valhall,

som gör de godaste kebabpizzorna "i stada"

och ikväll blir det filmkväll.

Hunger Games.

Den är ju omtalad, men jag är inte säker på att den riktigt är i min smak...

Det återstår att se!


Jag önskar er alla en riktigt skön helg!



   

Av katsura - 24 januari 2013 16:59

Bråda dagar.

Många sjuka.

Mycket strul...   

...men idag kom jag iväg lite tidigare!

Chili och jag gav oss ut direkt.

  

Strålande sol.

Vindstilla.

-3 grader.

Alldeles, alldeles UNDERBART!

 

Tunt islager på Skälderviken...


Rensade skallen från alla tankar.

Alla jag mötte log.

Tänk vad lite sol kan göra gott!


 

Bilderna är tagna med mobilen. Experia Ray.

Av katsura - 20 januari 2013 18:23

Söndagsbrunch i Höganäs

med gänget från F&S.

Härliga, glada tjejer.

Härliga, anrika lokaler.


Vi åt vid de gamla brännugnarna

där Höganäskrusen brändes.


 


En vissen tulpan är också en tulpan...

Både jag och dottern har upptäckt skönheten i vissna tulpaner!

  

 


När jag kom hem från brunchen

fick jag höra årets roligaste nyheter.

Två på en gång!

Vad det är kan jag dock inte avslöja...än!

  


Av katsura - 19 januari 2013 18:41

Började dagen med IW medel.

Det är hårt tryck på platserna nu,

så vi har lagt in lite extrapass.

I vanliga fall är inte min kropp riktigt vaken

för att träna/leda hårda pass på morgonen...   

...men det gick bra!


  

Solen har varit framme

så maken, Chili och jag gick en timmes promenad.

-6 grader.

I movescount såg jag att jag har promenerat

5 mil

de senaste trettio dagarna.

(men där är inte de vanliga kisspromenaderna inräknade)


 


Vi promenerade till Luntertun,

där det finns en kyrkoruin från 1400-talet.

Här låg en stad vid samma namn,

men den ingick i den nya staden Ängelholm,

på 1600-talet...


I morgon blir det brunch i Höganäs!





Av katsura - 18 januari 2013 17:03

Årets första månad har verkligen varit omtumlade!

Nu är det fredag och jag är helt slut...

Skönt att komma hem och hela huset doftar Ajax!


På jobbet börjar det märkas att influensan har slagit till.

I en klass var alla sjuka!

Då kan man prata om manfall...


Nu gäller det att hålla tummarna

och tvätta händerna ofta!

Jag vill inte bli sjuk...

...men det känns nästan oundvikligt när alla nyser,

 hostar och snörvlar runt omkring en!


 

En tulpan till alla förkylda och sängliggande läsare!

Krya på er.




Av katsura - 17 januari 2013 12:14

Kovändningarna har varit många den sista tiden,

men igår fick vi klartecken om att skolan ska säljas.

Det är tre entreprenörer från bygden,

som har skapat ett bolag för att kunna driva skolan vidare

som friskola.


Så nu ska vi på banan igen och ragga elever.


 

Igår var det Öppet hus i Klippan

och även vi hade aktiviteter

på Gångvad.


Många frågar:

-Hur känns det?

Jag kan bara svara att jag inte vet.

???

Frågetecknen har ju inte blivit färre precis...


Av katsura - 16 januari 2013 21:41

Jag vill inte ha vinterväglag!


I morse körde jag lite senare än vanligt.

Med tanke på gårdagens olycka ville jag köra i ljus

(jag hade inte lektioner på förmiddagen)

ifall det skulle vara dimma...


Eftersom Tranarpsbron var stängd

var det mycket tung trafik på väg 13.

Jag höll avstånd, körde lungt

men ändå höll det på att gå riktigt illa.


 


Jag hade en eller flera änglar vid min sida.

När jag kom till Östra Ljungby

och skulle passera under E4:an

kom en stor lastbil med släp på avfarten.

Han stannade inte

utan körde rakt ut.

Halka?

Såg han inte att jag kom?


Jag insåg snabbt att jag var för nära för att bromsa.

Hade jag bromsat hade jag med säkerhet krockat med hans framhjul

eller glidit in under lastbilen...

Istället gasade jag,

körde ut i vägrenen och liksom slank förbi.

Fråga mig inte hur jag lyckades.


Under hela förmiddagen var jag helt skakig och okoncentrerad

och det var inte kul att köra hem i mörkret nu ikväll...

Halka, -12 grader, dimsjok och massor av tung trafik!


Tur att bron öppnar i morgon.




Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards