Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under juni 2010

Av katsura - 24 juni 2010 22:02

Glad midsommar önskar jag alla där ute!

 

Solen har äntligen tittat fram.

I morgon är det midsommarafton.

Dans kring stången i Skepparkroken.

Sill och nypotatis.

Smörstekta kantareller från trädgården   

Jordgubbar.

Nu tar jag semester från bloggandet ett tag

men jag är tillbaka inom kort.

 

Därför önskar jag er alla en riktigt god och glad midsommar.

Gräslöken får bli min symbol för midsommaren 2010.

  

 

Av katsura - 24 juni 2010 21:58

  

Min mamma har en gammal dörrmatta liggande ute i det höga gräset och där bor det kopparormar år efter år (därför får mattan ligga kvar). Lyfter man på mattan har man möjlighet att se en eller flera ormar som kurar där under. Den här gången var det bara en, men det var ganska stor.   

Av katsura - 23 juni 2010 23:10

Chili har känt Ceasar, sedan hon var 11 veckor och det märks verkligen när de träffas, trots att det går några månader mellan varje tillfälle. Nu har de tillbringat nästan två veckor tillsammans och Chili söker alltid Ceasars närhet. Skäller han, skäller hon... dricker han, dricker hon... osv. De är verkligen bästisar!

  

Av katsura - 23 juni 2010 22:57

I går bar det hemåt igen. Resan på 40 mil gick bra och det var inte särskilt mycket trafik.


Latmansdagarna är över och jag har haft en hektisk dag, med början hos tandläkaren - den årliga kontrollen! Noll hål, så det gjorde mig glad förstås.


Därefter "sprang" (läs: stapplade, eftersom jag fortfarande går ganska illa...)  jag en snabb runda på stan och gjorde några ärenden, samtidigt som tvättmaskinen jobbade på här hemma. Fem maskiner har det blivit idag.


Jag har dessutom klippt en liten häck, friserat fyra buxbomsklot, planterat två nya små buxbom, rensat ogräs, slängt ut en påse hönsgödsel och vattnat krukor.


Så skulle maten planeras och for därför på en liten inhandlingsrunda... och mitt i allt stök fick jag anledning att stanna upp och njuta. Kantarellerna i trädgården har tittat fram, så på midsommarafton ska vi avnjuta den första skörden smörstekta kantareller!

  

Av katsura - 22 juni 2010 22:22

  


Av katsura - 21 juni 2010 16:10

Ensam smörblomma i den sk gräsmattan...

  

Av katsura - 21 juni 2010 16:08

  

Av katsura - 21 juni 2010 15:54

Nu har jag varit i stugan, på landet i fem dagar utan dator. Det har gått bra, men idag när det har regnat konstant har det varit svårt att hitta på något kul.


Dottern och jag har haft riktiga latmansdagar här i Södermanland och vi har tillbringat mycket tid med mormor, U, mina kusiner och lite andra släktingar. Vi hamnade bland annat på konfirmation i Sankt Nicolaikyrkan i Nyköping i söndags, så nu har vi klarat av det kyrkliga.


Tyvärr går det inte att njuta av försommarkvällarna för så fort solen har gått ner har knotten och myggen invaderat. Vi försökte spela kubb en kväll, men vi fick ge upp innan lagindelningen var klar...


Jag har fotograferat en hel del, men eftersom jag inte har tillgång till min egen dator, kommer bilderna inom kort. I morgon bär det av till Skåne igen...   



Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards