Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under november 2010

Av katsura - 28 november 2010 20:46

Jag vill önska alla läsare en riktigt glad första advent!


Bor man i Skåne är man inte bortskämd med att det snöar

när det är julskyltning.

Jag är ingen julälskare

och tycker snön har kommit alldeles för tidigt i år,

men jag måste erkänna att jag blev lite varm inombords

och att lite julstämning infann sig.


Ängelholms julskyltning känns genuin på något sätt.

Det är faktiskt julen i fokus.


  

Av katsura - 27 november 2010 20:28

Med tanke på mina fotoperationer lär det ta ett tag innan jag kan leda ett jympapass igen, men jag var ändå med på en halvdags fortbildning idag. Att bara tänka jympa piggade upp en smula!


Jag ÄLSKAR Friskis & Svettis. Det är inte bara en fritidssysselsättning det är ett sätt att leva!   

Av katsura - 25 november 2010 18:08

Tack för utmaningen Nuärjagmormor

 

Fyra saker jag gjort idag

  • studiebesök hos en mjölkbonde
  • städat
  • frusit om fötterna
  • undervisat i engelska

Fyra saker jag ser på TV

  • The Event
  • Ung och bortskämd
  • Rapport
  • Aktuellt

Fyra saker jag längtar efter

  • Teneriffa
  • att julen är över
  • sommar
  • att få träna ordentligt igen

Fyra personer jag utmanar

  • Skånepågen
  • Mita
  • Norpis
  • Lambergsfrua

Jag önskar alla en trevlig kväll!

  

En som är jättelycklig över snön! 



Av katsura - 25 november 2010 17:46

Nu är vintern här och jag gillar det inte! Idag var vi på studiebesök på Kölegården utanför Åstorp, för att se hur en mjölkgrop fungerar. Det var ett kanonbra besök, men det var inget roligt väder att köra i.


Jag kör ju inte minibuss så ofta, så det tog på krafterna att  köra i mycket dåligt väglag med en buss full av livliga ungdomar. Dessutom fungerade inte torkarbladen så bra... och det snöade ganska kraftigt på förmiddagen. Vi kom iallafall både dit och hem och med tanke på att bonden Hans-Ingvar tog emot oss med öppna armar var det värt besväret


Vi har inga mängder snö, så jag ska inte klaga, eftersom det har varit värre uppåt landet. Dessutom är det ju bara sju månader till midsommarafton!   


  

Av katsura - 20 november 2010 21:40

I morse när vi vaknade var gräsmattan lite vit. Det är tidigt...alldeles för tidigt med snö och jag börjar befara att det är en snörik vinter som väntar oss igen!


 

Chili tyckte det var spännade och hon gillar snön.


På grund av morgonens "snötäcke" har jag garderat mig med en varm mössa. Jag hittade den på Åhléns och föll för den direkt! Inte ska jag frysa om huvudet i allafall! 

  


Jag önskar alla som tittar in och alla som tittat in under veckan en riktigt skön lördags kväll!

Av katsura - 14 november 2010 14:23



Gåsamiddagen på Spången i Ljungbyhed blev en angenäm tillställning och gåsen var helt underbart god. Tyvärr har jag lite svårt för svartsoppan, men Spången hade ett fullgott alternativ - sparrissoppa. Mums! Naturligtvis blev det äppelkaka till efterrätt och efter den middagen "rullade" vi bokstavligen hem!


Tidigare har vi haft gåsamiddagar i ett rullande schema hemma hos varandra. Min man har fem syskon, så vi har ordnat gåsamiddag vart femte år och det är ingen lätt middag att ordna. Allt ska vara varmt samtidigt och det är rätt mycket som måste vara med t ex rödkålen, sviskonen, kråset, soppan som ska serveras kokhet, gåsen får inte bli torr, potatisen, brysselkålen, såsen etc. och som värdinna kan man inte njuta av maten...


Från och med i år har vi alltså förändrat traditionen. Årets värd bokar datum och gästgiveri och så ska vi äta oss runt i Skåne. Jag ser fram emot många, trevliga gåsamiddagar. 2013 är det vår tur att vara värdar igen och det ser jag fram emot med glädje istället för fasa, som det var tidigare!


Av katsura - 10 november 2010 21:45

Idag är det Mårten Gås och på lördag blir det gåsamiddag på Spången.   

  

Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards