Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under oktober 2010

Av katsura - 31 oktober 2010 20:31

  

Av katsura - 31 oktober 2010 20:27

Trädgårdstunnan töms på tisdag, sedan är det på det igen... Tyvärr har eken VÄLDIGT många löv kvar   .

     


  


Av katsura - 31 oktober 2010 11:10

Årets pumpa tar form...

  


Själv hade jag gärna hoppat över denna "högtid", men dottern tycker det är kul och spännande.

  

Att karva ut en pumpa är ju kul förstås, men att sedan ungdomar har fått för sig att Halloween legaliserar äggkastning osv har blivit helgens baksida...


  

Så här blev den - Årets Pumpagubbe - som nu får pryda vår trapp i några dagar. Chili, som är en tvättäkta fegis, vågade sig fram till slut.    


Kvällens meny består av krossade fingrar och gröna mustarmar. Till förrätt blir det ögonglober... MUMS!


Därefter ska dottern ut på "trick or treat"-runda. Som bus brukar hon berätta riktigt dåliga historier... och det tycker jag är lagom busigt!


Av katsura - 30 oktober 2010 21:29

Är det ett ålderstecken när man bara längtar efter att få lägga sig en lördagskväll kl.21.30?   

Av katsura - 30 oktober 2010 20:54

Den enda som fortfarande blommar...

  

Av katsura - 30 oktober 2010 20:09

Varje årstid har verkligen sin skönhet och sin charm. Trots att sommaren är min absoluta favoritårstid, så måste jag erkänna att även hösten är underbar. På hösten är det färgerna som fascinerar mig. Bokskogen vid Hembygdsparken här i stan, stod verkligen i brand idag!


I natt skall klockan tillbaka och det blir vintertid igen, men årstiden får gärna vänta ett tag till...

  


  


  


  

Katsuran har tappat alla sina löv...

Av katsura - 29 oktober 2010 21:24

Ikväll är Chili och jag helt ensamma... och det är faktiskt ganska skönt.


Maken kommer från Tyskland om ett par timmar. Han ringde nyss när han inväntade  bagaget på Kastrup.


Dottern är på övernattningsparty i Björkhagen och väntas inte hem förrän i morgon förmiddag.


Det är alltså bara jag och Chili hemma (och våra husspindlar förstås).


  


Jag önskar alla som tittar in en trevlig fredagkväll och en skön helg!


Av katsura - 24 oktober 2010 19:22

Just nu läser jag I skuggan av ett slott av Anders Ellerstrand, som är syssling till min man. Han har släktforskat och resultatet blev denna släktkrönika, som är så spännande! Anders farmor Gunhild var syster till min mans mormor Hilma och i släktkrönikan får jag inblick i deras föräldrars liv.


Anders valde att följa kvinnolinjen från Johanna (f.1825), hennes dotter Emma (f.1860), som är mamma till min mans mormor Hilma (f. 1891), som sedemera fich Margaretha (f.1927), min svärmor, som gick bort den 2 januari i år.


Historien har fängslat mig och det som gör den så fascinerande är att min dotter är släkt med dessa kvinnor, trots att inte jag är det.


Igår var maken och jag i Lund och lunchade med hans stora töser och därefter åkte vi upp till Norra kyrkogården, där Hilma och Margaretha vilar. Det är en vacker och fridfull plats och efter att ha läst släktkrönikan blev känslan en helt annan.

   


   

Norra kyrkogården, Lund i höstskrud.  


Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards