Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under april 2010

Av katsura - 30 april 2010 08:58

  

Nu blommar de för fullt! 

Av katsura - 30 april 2010 07:54

Dagarna går förvånansvärt snabbt och nu är det redan fredag. Det ska bli skönt med lite liv och rörelse i huset under helgen, men fram till ca kl.15 är det bara Chili och jag.

Jag har som vanligt laddat upp med alla väsentligheter och tänker inte gå upp mer än nödvändigt.

  

I natt fick jag väcka maken för att jag höll på att svimma när jag var uppe på toaletten. Jag försökte klara mig själv in i det längsta, men till slut fick jag ropa på hjälp. Det svartnade för ögonen och kallsvetten gjorde mig sjöblöt. Jag vet inte vad som hände och varför det blev så, men obehagligt var det...


MEN:  

Jag önskar alla mina bloggarvänner en riktigt trevlig Valborgsmässoafton!

Av katsura - 29 april 2010 14:22

  

I söndags var det seglartävling i Skälderviken... ett riktigt vårtecken!

Av katsura - 29 april 2010 13:58

"De gulröda flammorna böljade mot folkmassan medan papper och trycksvärta förintades inuti dem. Brinnande ord slets loss från sina meningar.

På andra sidan, bortom den suddiga hettan, kunde man se brunskjortorna och hakkorsen ta varandras händer. Man såg inte människorna. Bara uniformer och symboler." (s.124) Så beskrivs ett bokbål i Markus Zusaks roman Boktjuven (2005), som utspelar sig i Tyskland 1939.

  

Boktjuven, den unga Liesel, bor hos en fosterfamilj efter att hennes föräldrar har förts till ett koncentrationsläger och hon stjäl böcker, varhelst böcker finns att finna t ex från nazisternas bokbål. Hon lär sig läsa med fosterpappans hjälp alla de nätter då hon vaknar av sina mardrömmar. Hon delar sedan böckerna med sina grannar, när de sitter i skyddsrummen och med den judiske man som gömmer sig i deras källare.


Berättarperspektivet är lite annorlunda eftersom romanens jag är Döden och det är Döden, som berättar Liesels historia  och om dem som bodde på Himmel Strasse, när Tyskland höll andan och bomberna föll.


Jag citerar SvD: "Köp den, låna den eller stjäl den, men framför allt: Läs den!" Det är en roman som är svår att släppa och den går rakt in i hjärtat.

Av katsura - 29 april 2010 08:20

  


Natten har varit sömnlös pga värk trots starka värktabletter. Varför känns allt  mycket värre om natten?


Nu ligger jag i min säng, med foten i högläge och jag har laddat upp med datorn, dagens NST, filmer, böcker, telefoner, trädgårdstidningaroch lite frukt. Egentligen har jag det riktigt bra!


Bredvid mig snusar lilla Chili som är överlycklig över att ha sällskap HELA dagarna.


Utanför fönstret ser jag min katsura. Nu är löven stora som musöron, så lagom till Valborg har den nog slagit ut. Öppnar jag fönstret kan jag nog känna pepparkaksdoften...  

Av katsura - 28 april 2010 14:11

  

I söndags var jag ute på en liten fotorunda, så nu kommer jag att lägga ut "dagens bild", under några dagar. Idag blev det således lite maskrosor. De lyste som små solar i vägkanten. Där är de vackra, men i min sk gräsmatta, som mest består av mossa, vill jag inte ha dem.   


Av katsura - 27 april 2010 17:29

I morse var det dags för min hallux valgus-operation och jag var inte särskilt nervös, men jag tackade ändå ja till ett lugnande tablett. Då klarade jag ju även av bedövningssprutorna utan att få svimningsanfall.   


Personalen på Carema i Lund var så trevliga och jag behandlades som en drottning och bara det gör ju att man känner sig lugnare! Jag vill också tacka Fredrik Montgomery, som utförde ingreppet.


Operationen var en baggis... helvetet har jag nu och ca två dagar framåt innan smärtan kommer att klinga av. Sköterskan sa att smärtan skulle bli djävulsk och hon hade rätt... Så länge bedövningen satt i kände jag mig cool, men nu är jag rätt liten...


Under operationen fick jag titta på Hipp hipp på DVD, så där låg jag och fnissade, medan de sågade i skelettet på andra sidan skynket. Absurt, men trevligt hade jag det med Kajan, Sunken,Tiffany Persson och de andra karaktärerna!

  


  





Av katsura - 25 april 2010 21:12

  

Med lite vitsippor avslutar jag den här helgen, för nu väntar mitt favoritprogram: Livet på Laerkevej. 

TACK ALLA för alla uppmuntrande kommentarer.

Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards