Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under oktober 2011

Av katsura - 31 oktober 2011 19:33

 

Av katsura - 31 oktober 2011 19:26



 För några veckor sedan var min mamma på skånevisit och vi fick en underbar höstpromenad längs stranden från hamnen, via Havsbaden, Råbocka och Sibirien och sedan tillbaka. Stranden är faktiskt lika underbar på hösten som på sommaren.   


Klitterhus, i bakgrunden, fungerar som restaurang. Maten är fantastisk och stället rekommenderas om du har vägarna förbi Ängelholm!


I morgon är det veckans sista arbetsdag... Det ska bli skönt att hinna hämta andan!

Av katsura - 30 oktober 2011 20:39


     Vintertid... men det känns inte på temperaturen. +12 grader var det idag, när vi passade på att fylla trädgårdstunnan med eklöv. Det var inte optimalt att kratta med skadad axel och stukad fot, men skam den som ger sig.


Nu har jag smort axeln med Voltaren och det har faktiskt hjälpt, men något IW pass blev det inte ikväll och det lär inte bli några pass i morgon heller... Typiskt nu när jag verkligen var igång!!!


Ikväll fick vi besök av några barn som hade tjuvstartat "trick or treat". Det är tydligen svårt att lära sig att det är den sista oktober...    


Söta var de iallafall och som tur var hade vi laddat upp med godis. Förra året sprang ungarna runt under en hel vecka och då är det inte lätt att veta när man ska ladda med godis... några blev faktiskt utan.


Nu ska jag snart gå och lägga mig och önskar därför alla en skön vecka!


Av katsura - 29 oktober 2011 15:26

Dottern växer snabbt och nu har hon vuxit ur sin lånefiol. Jag var jättenervös för fiolköpet för man går ju liksom inte bara ut och köper en fiol!


Fiolfröken Hanne var dock bussig och ställde upp på sin lediga dag och följde med oss till Malmö. Nilssons var en fantastisk plats; en riktig verkstad med fioler i alla storlekar och prisklasser från golv till tak!

 


Tack vare att Hanne var med vågade vi köpa och vi fick ju också en känsla av hur fiolerna lät, när hon spelade! Varje fiol är individuell, liksom stråken, så det är inte lätt!!! Men vi har fått tag på en bra nybörjarfiol i lagom prisklass. Det finns fioler från 3000 och uppåt, men det är först i 50 000 kronorsklassen, som de räknas som en investering...

 


Nu hoppas vi att dottern kommer att fortsätta spela.   


 


         

Av katsura - 29 oktober 2011 14:19

Jag behöver en microfleece tröja och hade siktat in mig på en, som jag hade sett på annons. För att vara så effektiv som möjligt bestämde jag mig för att promenera till stan, med hunden och maken, för att snabbt inhandla tröjan. "Att -göra-listan" för idag var lång (tvättta, storhandla, städa, kratta löv etc) och i sådana lägen är det effektivitet som gäller!


Sagt och gjort - vi klädde oss lagom sportigt för att traska ner till stan. Vi gick i rask takt och plötsligt i en nedförsbacke trampade jag snett och stöp i backen med buller och bång. Föll platt på magen och smutsade ner mig totalt!


Nu sitter jag i soffan med foten lindad och i högläge. Resultatet av fallet blev en stukad fot, skadad axel, ömmande lår, handled och knä, samt skrapade handflator...  ..och inget på "att-göra-listan" blir gjort och fleectröjan hänger kvar i butiken... 


Min kära vän och kollega upplyste mig om att det är just sådant som händer när man inte fattar själv att det är soffläge och en god bok som gäller och lite sanning ligger det kanske i det...

 


Av katsura - 27 oktober 2011 17:05

En skoldag kvar och därefter två planeringsdagar, sedan är jag ledig!!! Det känns extremt värdefullt just nu.


Vi ska ta en tur upp till stugan och jag hoppas på att kunna hitta lite trattisar om inte frosten hinner slå till för hårt.


Blotta tanken på att få vara ledig gör att jag känner mig som denna duva...

 


...fri att göra vad jag vill!


Just nu laddar jag upp för kvällens träningspass. Dricka, dricka, dricka! IW är svettigt och ger bra träningseffekt (iallafall på mig). Jag önskar alla en skön torsdagskväll!


Av katsura - 27 oktober 2011 12:17

 


För några veckor sedan köpte jag en pulsklocka och kan samla alla mina "moves" på Movescount.com. Det är himla roligt att kunna följa träningspassen, vad gäller träningseffekt, maxpuls (högsta pulsen under passet), medelpuls och hur många kalorier det gått åt. Jag är ju en "statistiknisse" och gillar uppföljning och analys. Därför sporrar detta mig enormt och jag känner för att träna... hela tiden!   

Ikväll ska jag köra mitt IWbas och då blir ett pass till adderat till oktoberlistan...hehe.

Av katsura - 26 oktober 2011 08:31

Regntung himmel och det var totalt becksvart när jag körde till jobbet... precis som på vintern! Jag gillar inte mörkerkörning , men det är bara att bita ihop och hoppas att det inte kommer vildsvin över vägen...


 


 


Rosorna fick jag av min man för ett tag sedan och kvalitén var fantastisk. Ståtliga och raka stod de i vasen i över en vecka innan de blev lite trötta och nickade till. Tyvärr doftade de inte... Varför gör inte köperosor det???

Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards