Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under april 2011

Av katsura - 30 april 2011 22:35

Det känns lite snopet att vi har blivit snuvade på valborgsmässoelden för tredje året i rad. 2009 var det för torrt, 2010 var det storm och 2011 var det för torrt igen... 


Vi fick iallafall höra lite härliga vårsånger framförda av kören Barkarollerna och så fick jag njuta av en fantastisk solnedgång.

   

 

Hav
Av katsura - 30 april 2011 22:28

I sju år har jag drömt om att skaffa en praktmagnolia, men det har aldrig blivit av. Från början var ju tomten alldeles för skuggig och sedan kom en massa andra trädgårdsprojekt emellan.


Idag har drömmen äntligen gått i uppfyllelse.  

   


Av katsura - 29 april 2011 21:00

Vilket fantastiskt vårväder vi har. Strålande sol dag ut och dag in... Jag och min kollega ML, ville ju utnyttja det fina vädret, nu i veckan, så vi åkte helt sonika ut till Vasasjön och placerade ut eleverna i skogen.


Vid parkeringen visste eleverna fortfarande inte vad som väntade och de blev väldigt skumma på oss när vi samlade in allas mobiltelefoner och istället delade ut var sitt papper och var sin penna.

 

Jag tog några elever och började gå rundan bakifrån och ML tog några elever och gick åt andra hållet. På lagom avstånd lämnade vi elev efter elev ensamma i skogen och deras uppdrag var att se, höra, känna, tänka, dofta och "bara vara".


Naturligtvis blev de enormt stressade över att inte ha sina mobiler med sig och speciellt en kille blev helstirrig och jättenervös, för "shit, shit, shit hur skulle detta gå"?


  Sammanlagt satt de för sig själva i skogen i cirka 40 minuter och den jättenervösa killen var lugn som en filbunke, när jag kom för att hämta upp honom. Han hörde knappt att jag kom och lugnet höll i sig resten av skoldagen!



Efter lunchen fick alla berätta om sina intryck och de flesta var mycket positiva och hade faktiskt upplevt en hel del! De hade faktiskt lyssnat på fågelsången, sett myrorna som kämpade i stacken och sett hackspetten som hackade i ett dött träd.


Sedan var det förstås himmelriket att få tillbaka  mobilerna   . En kille hade tio missade sms och några missade samtal - tänk vilken stressfaktor!!!

Av katsura - 24 april 2011 20:31

Jag är så stolt över min dotter som har klarat gåtan Rubriks kub. Själv slet jag med den under lång tid när jag var barn, men jag lyckades aldrig få alla sidorna likfärgade.


Dottern har kämpat i flera veckor och nu gör hon det snabbt. Rekordet är 2 minuter och 20 sekunder. Jag är mäkta imponerad!

 

Djup koncentration...

  ... K L A R T !!!

Av katsura - 20 april 2011 22:21


Nu är "pudellooken" borta och pälsen börjar bli vildvuxen. Dessutom tycker Chili själv att det är väldigt varmt i solen. Efter påsk får vi nog beställa en ny tid hos frissan igen.   

Hon vill ju se bra ut (i dubbel bemärkelse!).

Av katsura - 20 april 2011 22:12

Idag har jag haft en helt underbar dag i trädgården. Jag har snyggat till rabatterna, gödslat med hönsgödsel, räfsat ännu mer löv, planterat penséer, druckit kaffe, pratat med grannen och BARA njutit.


Trädgårdsarbete är den optimala avkopplingen!!!


Igår var jag i Södra Sanby och hann ta lite bilder, när vi var på en liten promenad.

 

 

Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards