Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under augusti 2010

Av katsura - 23 augusti 2010 11:31

  

Härligt hundliv! Bästisarna Ceasar och Chili poserar framför kameran. 

Av katsura - 22 augusti 2010 13:55

Under flera års tid har vi pratat om att köpa ett enhetligt möblemang och nu har vi äntligen gjort slag i saken. Först fick vi reda på att leveranstiden var ganska lång dvs bordet och stolarna skulle komma ca v 38. Ja, och så är det ju när man inte handlar på IKEA...


Till vår stora förvåning ringde EM möbler Ängelholm redan veckan därpå och sa att möblerna hade anlänt! KUL!!!


MEN, så besvikna vi blev när vi packade upp möblerna. Fabrikationsfel på två av sex stolar och bordet hade två skavanker!!! Om det hade varit på loppis jag hade handlat hade jag kunnat acceptera skavankerna, men nu var det inte ens ett reamöblemang. Dyrt som attan och det känns som det är sämre än 2:a sortering!

  

Bordsskiva

  

Bordsskiva

   Stol

Möblerna har troligtvis inte granskats innan de förpackades!


Givetvis ringde jag EM omgående och de bad mig fotografera felen och maila in klagomålet. Sagt och gjort (tur att man kan sådant). Sedan hörde vi ingenting, så maken ringde efter ett par dagar och då fick vi beskedet att möbelfirman i Litauen måste godkänna reklamationen innan vi kan få nya...


Det ska bli intressant att se när och OM vi får något nytt...   

Av katsura - 22 augusti 2010 13:16

Floxen förekommer i så många olika färger och jag älskar de stora blomklasarna.

  

Mammas mörkrosa flox.

  

Min ljuslila flox, som jag fick av morfar en gång. Den har följt mig på tre adresser i Lund och till slut hit till Skälderviken.


Jag har även en mörkröd flox, men tyvärr inte på bild just nu...


Av katsura - 22 augusti 2010 12:26

Nu när kvällarna blir mörkare och mörkare, skolan startar och jag ligger med foten i högläge tänker jag tillbaka på denna fantastiska sommar. Vi har varit utomlands, vi har träffat vänner, vi har hunnit med mycket här hemma, men framförallt hann vi vara en hel del på landet!


  

Maken och dottern letar golfbollar på vår egen driving range. Det ger lite extra motion när man får leta upp bollarna själv...


  

Kvällsvattning. Torkan förstörde en vanligtvis mycket blommande trädgård... men man kan ju inte få allt. Nu fick vi istället många trevliga dopp i Krognäs.

  

Sysslingarna hoppar från bryggan. Det är kul att de är sådana kompisar, trots att de bara träffas på landet om somrarna!  

  

De metade abborre också. En hel del napp blev det, men många fick kastas tillbaka för de var för små. De lite större togs hem, stektes och avnjöts som mellanmål.

  

Det var inte så ofta gräsklipparen behövde röra på sig i somras, men vid något tillfälle fick den göra sin plikt.

  

Kubb är en trevlig sommarsport. Småtjejerna var lite fördomsfulla och valde herrlaget, eftersom de trodde att det innebar en självklar seger! Men ack vad de bedrog sig när tantlaget segrade STORT!   

Kanske, kanske, kanske hinner vi upp en gång till i höst...

Av katsura - 21 augusti 2010 17:18

I kväll ska vi avnjuta den tredje kantarellskörden från trädgården. Att ha naturtomt har sina fördelar ibland! Den första skörden inmundigades på midsommarafton, sedan kom torkan och jag var rädd att det inte skulle bli fler i sommar.


Men kantarellerna svek oss inte! När regnet kom ploppade de upp ur marken, som på beställning. Små och gula lyser de som små solar. Tyvärr får vi ta dem ganska kvickt, för sniglarna vill också gärna mumsa av läckerheterna!

  

Hör hur de fräser i stekpannan... MUMS!


Av katsura - 21 augusti 2010 17:10



Buketten från Annika. Blommorna är vissna sedan länge, men gräset är fortfarande lika fint, så det har fått pryda många buketter med blommor från trädgården.     

Av katsura - 20 augusti 2010 17:29


Tänk vad fort man glömmer smärta! Nu är jag opererad igen och trots att jag gjorde samma operation i april var jag helt oförberedd på smärtan. Naturligtvis kom jag ihåg att det skulle göra ont, men inte HUR ont! Jag kan glädja mig åt att den mest intensiva smärtan bara håller i sig 2-4 dagar.   


Nu är det iallafall gjort och allt kan bara bli bättre. Jag har fått en bra vikarie på jobbet, så den biten behöver jag inte oroa mig för. Det mörkaste molnet är väl vikten... risken finns ju att den kryper uppåt på skalan när rörligheten är begränsad. Till kvällen har jag köpt en påse godis, vilket inte gör saken bättre... MEN det är ju fredag!   


Nu vankas räkor utan ett glas vitt. Det gäller ju att passa på när soptunnan snart ska tömmas.


Jag önskar er alla en trevlig helg!

Av katsura - 17 augusti 2010 21:23

På torsdag är det dags för operation av den högra foten... Jag ser fram emot det på ett sätt, men samtidigt är jag lite nervös. Nu vet jag ju vilken smärta jag kommer att genomlida på torsdag eftermiddag   .


Förra gången gick det bra och jag överlevde, så det gör jag ju den här gången också. Nu kan allt bara bli bättre!

  

Studentnejlika


Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards